Täytä alla olevat tiedot, olemme sinuun yhteydessä pian

Nimi

Katuosoite

Postinumero

Postitoimipaikka

Sähköposti

Puhelin

Valitse valmennuspakettisi

Lisätietoja

Hyväksyn tietojeni käsittelyn rekisteriselosteen kuvaamalla tavalla.

12 vahvaa työkalua oman hyvän elämäni työkalupakissa

Olen viime aikoina pohtinut paljon sitä, kuinka jokainen meistä tarvitsisi tietyt työkalut, joilla rakentaa oma hyvä, onnellinen ja energinen elämä. Hyvän elämän työkaluja ei välttämättä osaa omat vanhemmat meille antaa, eikä niitä koulussakaan opeteta. Ne täytyy pitkälle itse keksiä, erilaisissa valmennuksissa käyden, kirjoja lukien, sekä kokeillen: mikä toimii minulle ja mikä ei. Kaikki lähtee siitä, että ymmärrämme. miten meidän mieli ja keho toimii ja kuinka osaamme niitä parhaalla mahdollisella tavalla käyttää.

Tämä kirjoitus menee siten osittain ohi rahasta ja taloudesta, mutta koska olen näitä niin paljon viime aikoina pohtinut, halusin tästä kirjoittaa juuri nyt. Ja älä huoli, kyllä tässä kirjoituksessa on myös pieni osa rahasta. Se kun väistämättä on yksi tärkeä työkalu oman hyvän elämäni työkalupakissa.

Olen siis hyvin tietoisesti pyrkinyt viimeiset 5 vuotta etsimään työkaluja oman onnellisen, energisen elämän rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Jaan tässä minun 12 tärkeäksi kokemaa työkalua, joilla on ollut iso merkitys oman elämäni rakentamisessa. Osa varmasti näistä on jo omassa käytössäsi, mutta jos saat jostakin uuden vinkin omaan elämääsi, loistavaa! Toivon ainakin, että saat tästä kirjoituksesta oivalluksen ajatella näitä itse asiassa työkaluina, joita voita omasta työkalupakistasi ottaa käyttöön aina, kun tunnet, että kaikki omassa elämässäsi ei ole juuri nyt kohdallaan. Tämä oivallus on ainakin auttanut minua siinä, että en ole jäänyt enää jumiin tyytymättömyyteen.

1. Työkalupakin ensimmäinen työkalu on energia. Kaikki lähtee ainakin omassa elämässäni siitä, että minulla on paljon energiaa tehdä niitä asioita, joita haluan elämässä saavuttaa. Ajanjaksoina, jolloin olen ollut väsynyt ja energiaa on ollut vähissä, en ole saanut edistettyä minulle tärkeitä asioita enkä siksi ole ollut tyytyväinen itseen. Siksi olen tietoisesti pyrkinyt tunnistamaan ne tekijät, joilla saan parhaiten vaikutettua omaan energiatasooni.

2. Sillä, mitä suustani alas laitan, on yksi oleellisin merkitys energiatasooni ja hyvään oloon. Minulle toimii parhaiten kasvis- ja lihapainotteinen ruokavalio, jossa hiilihydraattien rooli on suhteellisen pieni. Minulle eivät sovi maitoa eikä gluteiinia sisältävät tuotteet. Voin paljon paremmin, tunnen oloni energisemmäksi ja voimakkaammaksi ilman niitä. Itse asiassa listaan täytyy lisätä vielä sokeri. Matka näiden aineiden tunnistamiseen ja reiluun vähentämiseen omassa ruokavaliossa on ollut pitkä, mutta kun maltan pysyä niistä erossa, voin todella hyvin. Siksi jokaisen meistä tulisi käyttää aikaa siihen, että tunnistaa omaan kehoon parhaiten sopivat ruoka-aineet. Jo pelkästään hyödyntämällä oikeaa ravintoa oman elämäsi työkaluna, voit saada mittavia muutoksia parempaan omassa elämässäsi.

3. Vitamiinit ja hivenaineet. Tämä liippaa läheltä ravintoa, mutta minulle se on oma erillinen työkalu siksi, että olen huomannut olotilasta sekä viime vuosina todentanut asian mittaamalla, että kehoni ei saa tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita syömästäni ravinnosta. En siltikään, vaikka väitän syöväni pääsääntöisesti terveellisemmin kuin keskimääräinen suomalainen ihminen. Aloitin n. 4 vuotta sitten käyttämään laadukkaita lisäravinteita ruoan ohella ja vaikutukset ovat olleet merkittävät. Neljä viimeistä vuotta olen ollut ilman kausiflunssia enkä oikeastaan ole muutoinkaan sairastanut. Lisäksi energiaa riittää. Voit vain miettiä kuinka paljon elämänlaatu ja onnellisuuteni on lisääntynyt sillä, että ei tarvitse sairastaa. En halua väittää, että kaikki ihmiset tarvitsevat ravintolisiä, mutta jokaisen kannattaisi oma tilanne mittauttaa. Kun tiedät, voit tähän vaikuttaa. Työkaluna siis voimakas!

4. Keho ja mieli vain tarvitsevat liikuntaa. Se tuo elämään massoittain lisää energiaa, hyvää oloa ja kirkastaa mielen. Liikunnan avulla jaksat ja näet asiat selvemmin. Kokeile vaikka. Jos takanasi on ajanjakso, jolloin et ole saanut itseäsi tarpeeksi liikkeelle (ja muista, että kyse on aina siitä, että et ole saanut aikaiseksi, ei siitä, että sinulla ei olisi ollut aikaa) lähde lenkille tänään ja voin taata huomaavasi eron. Jo yhdestä kerrasta. Olen itse ollut melkoinen jojoliikkuja. Minulla on ollut ajanjaksoja, jolloin olen liikkunut paljon ja ajanjaksoja, jolloin en. Suurin syy liikkumattomuuskausiin on ollut se, että olen ajatellut liikuntasession tarvitsevan kestää aina vähintään tunnin. Tein siitä itselleni liian ison kynnyksen. Suuri oivallus oli se, kun ymmärsin, että jo 30 minuutin hyvin mietitty liikuntasessio riittää. Kunhan teen sen 3–5 kertaa viikossa. Ja silloin, kun kynnys liikkumiseen illalla on kasvanut liian suureksi, olen pyrkinyt hoitamaan liikunnan alta pois ensitöiksi aamulla. Kello 45 min. aikaisemmin herättämään ja urheilu alta pois ennen päivän arkisten askareiden alkamista.

5. Tee sitä, mistä nautit. Tätä en voi varmastikaan tarpeeksi painottaa. Kun teet työksesi sitä, mistä nautit, elämäsi muuttuu kertaheitolla. Tämä saattaa vaatia isojakin muutoksia elämässäsi enkä väitä sen olevan helppoa. Itse olen jättänyt taakseni nousujohteisen johtajatason uran yritysmaailmassa toisen palkkalistoilla ja siirtynyt yrittäjäksi. En tehnyt uramuutosta siksi, etten olisi tykännyt työstäni, vaan siksi, että se ei kokonaisuutena vienyt minua siihen suuntaan, johon elämääni halusin viedä. Suurimpana kannustimena muutoksessani oli vapauden lisääminen ja taloudelliset tavoitteet. Koin, että näitä en silloisessa työssäni pystynyt saavuttamaan. En siis pystynyt olemaan täysin tyytyväinen elämääni. Yrittämisen myötä olen vasta ymmärtänyt, kuinka suuri tarve vapauteen minulla on. Esimerkiksi tätä kirjoitusta kirjoitan parhaillaan Kyproksen auringossa juuri Suomen pimeimmän ja synkimmän kauden alkaessa. Ja se on mahdollista siksi, että kun teen sitä, mistä nautin, voin myös valita sen, missä teen ja milloin teen. Useasti se tarkoittaa yrittäjyyttä, mutta ei aina. Tämä kunnolla sisäistettynä on yksi vahvin työkalu onnelliseen elämään! Kun teet mitä nautit, kaikki on paljon parempaa.

6. Ajattele positiivisesti. Pyri odottamaan tilanteista aina parasta. Elämähän ei ole yhtä ylämäkeä, mutta kun alamäki iskee, niin pyri oppimaan vastoinkäymisistäsi. Kun otat vastoinkäymiseen sen asenteen, että mitähän elämä haluaa minulle tässä kohdassa opettaa, alat suhtautumaan alamäkiin ihan eri tavalla ja osaat ottaa ne luonnollisempana osana omaa elämääsi. Tässä olen joutunut tekemään valtavasti työtä omassa elämässäni ja opettelen sitä edelleen, mutta opettelu on todellakin maksanut vaivan. Alamäet eivät edes niin paljoa haittaa, kun ajatusmaailmasi on se, että tämän jälkeen olen taas yhtä asiaa viisaampi.

7. Mieti, mitä elämässäsi haluat saavuttaa eli unelmoi, tee unelmista tavoitteet ja tee suunnitelma tavoitteidesi saavuttamiseksi. Oman unelmaelämäsi bucket list pitäisi opettaa jo peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Mitä enemmän käytät aikaasi tämän bucket listan asioiden parissa, sitä hauskemmaksi elämäsi muuttuu.

8. Tämä on uusin tulokas oman hyvän elämäni työkalupakissa. Säännöllinen mielen hiljentäminen on tehnyt mieleni kirkkaudelle ja kehoni energisyydelle ihmeitä. Meditaatio ei ole minulle mitään woo woo -juttua tai zen-asentoja. Pelkkä päivittäinen 5 minuutin periodi, jossa keskityn pelkkään hengittämiseen ja ajatusten hiljentämiseen, lisää levollisuutta ja rentoutta merkittävästi. Nykyään oikein tunnen, milloin minulla on tarve lyhyelle rauhoittumiselle. Ja kun sen maltan tehdä, on olo uudistunut. Tuntuu, että olen oppinut hengittämäänkin oikein vasta meditaation kautta. Ei ihme, että tästä puhutaan niin paljon nykyajan superhektisessä maailmassa. Upeinta on ollut se, että myös tyttäreni on hiffannut meditaation voiman. Usein hän alkaa nukkumaan hektisen päivän jälkeen meditaation kautta. Viisas tyttö!

9. Kehon liikkuvuuden lisääminen. Olen kärsinyt lähes koko työelämäni niskahartiavaivoista. Ne pahenivat, kun aloin lähestyä neljääkymppiä ja jatkoin salitreenia vanhaan malliin ilman kunnollista kehon huoltoa. Olen aina aliarvioinut kehon huoltamisen. Olen pitänyt sitä hömpötyksenä, jota en tarvitse. Mutta kun heräsin joka aamu siihen, että käteni olivat täysin puuduksissa ja niskoista johtuvaa päänsärky jatkuvaa, hakeuduin fysioterapeutin puoleen, joka teki minulle viiden liikkeen ohjelman hartioiden liikkuvuuden lisäämiseksi. Olen ottanut nämä liikkeet lähes päivittäiseen käyttöön ja usein starttaan päivän niillä. Ulkoistamme useasti oman kehon huollon hierojan pöydälle, mutta on uskomatonta kuinka esimerkiksi minun tapauksessa viisi liikettä eli 5–10 min. per päivä voi muuttaa olotilan täysin. Kyse on siitä vain, että tietää, mitä täytyy tehdä ja viitsii tehdä sen. Ajasta se ei taas ole kiinni, viitseliäisyydestä kyllä.

10. Lukeminen ja valmentautuminen. Tämä on työkalu, joka on vahvimmin muuttanut elämääni. Lähes kaikki nämä työkalut (ja vielä lukuisa määrä muita), jotka tässä olen listannut, olen oppinut syvällisesti ymmärtämään lukemalla tai istumalla itse maksamassani valmennuksessa. Suurin osa elämän viisauksia opetetaan jossakin muualla kuin koulun penkillä. Se, että olen tajunnut joskus eksyä yhteen valmennukseen ja siitä seuraavaan ja taas seuraavaan, on ollut elämäni kovin juttu. Sama asia koskee lukemista. Elämme tänä päivänä ihmeellistä aikaa siksi, että minkä tahansa asian, jonka haluat oppia, löydät netistä. Joku on kirjoittanut siitä artikkelin, kirjan tai tehnyt valmennuksen. Siksi oikeastaan meillä ei olisi syytä valittaa mistään, koska työkalut ongelmiin löytyy, kun vain lähdet etsimään.

11. Mastermind-ryhmä ja henkilökohtainen valmentaja. Sanomattakin on selvää, että oma perhe ja hyvät ystävät on yksi isoin tukijalka elämässä. Mutta kun kokoat ympärillesi joukon ihmisiä, jotka haluavat elämässä samoja asioita kuin sinä, jotka ovat tavoittelemissasi asioissa sinua vielä pidemmällä ja pystyvät sparraamaan sinua eteenpäin, olet vahvassa nosteessa eteenpäin. Etenet nopeammin, opit koko ajan ja tavoitteiden saavuttaminen on ryhmässä vielä hauskempaa. Tämä on työkalu, jota parhaillaan kehitän eniten.

12. Oman talouden managerointi. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä työkaluna on oman henkilökohtaisen talouden haltuun ottaminen. Yksinkertaisimmillaan se on sitä, että sinulla jää rahaa enemmän kuin kulutat ja tiedät mitä ylijäävälle rahalle teet. Yksinkertaisimmillaan sijoitat ylijäävän osuuden kuukausittain muutamaan maantieteellisesti ja toimialallisesti hyvin hajautettuun indeksirahastoon. Kuukausittain sijoittaminen hoitaa ajallisen hajauttamisen. Siinä se. Yksinkertaista ja äärimmäisen tehokasta. Mutta vaatii pitkäjänteisyyttä. Kun aloitat ajoissa ja maltat jatkaa suhdanteista säikähtämättä (toki ne huomioiden), luot itsellesi vahvan työkalun. Raha on hapen jälkeen yksi välttämättömin asia elämässä (kokeileppa elää 2 kuukautta ilman). Kun turvaat oman taloutesi kestämään elämän tuulet, koet erilaista vahvuutta elämässäsi. Vahva, vahva työkalu!

Listaan voisi lisätä lukemattomia muita työkaluja. Mutta tässä ne, joilla on ollut suunnatonta arvoa omassa elämässäni. Lisäksi, kuten jo kirjoituksen alussa totesin, sillä, että olen tajunnut ajatella nämä työkaluiksi, joita voin tarvittaessa työkalupakistani ammentaa, minusta on tullut vahva. Lähde kokoamaan itsellesi oman elämäsi työkalupakkia. Kun teet sen tietoisesti, voin vannoa, että tunnet itsesi vahvemmaksi!

Tellu Uotila on varallisuusvalmentaja©, yrittäjä, talous- ja henkilöstöjohtaja sekä Rahamania vloggaaja

HUOM! Sijoittamisesta kiinnostunut henkilö! Varallisuusakatemia järjestää Asuntopäivän 27.1.2018 Helsingissä.

Mikäli sinua kiinnostaa asuntosijoittaminen, niin kannattaa ehdottomasti tulla paikan päälle! Mukana asuntopäivässä on 7 Varallisuusvalmentajaa, jotka kertovat parhaita vinkkejään asuntosijoittamisen maailmaan. Parhaat esimerkit tulevat aina sieltä elävästä elämästä, ja paikan päällä sinulla on myös erinomainen mahdollisuus esittää kysymyksiä.

Marraskuun ajan hinta 297 euron koodilla 0GZ6J2PQ1H (norm. 397 euroa) Asuntopäivään. Tervetuloa mukaan!

4 vastausta aiheeseen “12 vahvaa työkalua oman hyvän elämäni työkalupakissa”
  1. Marjatta Syväniemi

    Hyvä,Tellu☺
    Muutamia noista työkaluista käytän tai yritän käyttää, mutta edes ne muutamat minun olisi pitänyt oivaltaa jo paljon aikaisemmin. Parempi myöhään…

  2. Leena immonen

    Loistavasti kerrottu ja asiat napakassa pkt: ssa, niiden järjestys miellytti myös.

    Valvon vielä, koska saman tyyppisen idean, ja halun alkaa vihdoin kertoa omaa seviytymis tarinaanisiitä, kuinka onnettumuudesta voi selviytyä vaikka olisi ” ikäinen” ja laatumsani strategiaa, siksi sitä kutsuisin. Siinä oli intohimo toipumiseen, tavoite ja askeleet sen saavuttamiseksi, toiminta, mielentila/asenne/ energia ihmusetympärillä ja mielenkiintoista tekemista, sekä haasteita. Onnistuu tai oppii armahdus/ järkiintymisasenne tarttui matkalla., tuo viimeìnen osuus kirjoituksessasi, on nyt yksi tärkeimmistä tavoitteistani, sillä tämä on maksanut kaikki rahani. Koen silti, vaikka matka on ollut pomppuinen, koen silti tämän yhdeksi arvokjaimmaksi elämänvauheekseni, sillä liuku on ollut opettava ja mahtava, sillä 2, 5 vuoteen mahtuu kymmeniä, kymmeniä pidempiä antoisia ja minulle rakkaita, hlö- kohtaisaen avun työsuhteita, sekä kuntoutusväkeä, että viranomaisia. Itselllä on ollut pysyvä tahtotila ja usko toipumiseen, kykyä pyytää neuvoa, olen myös oppinut hieman ottaa vastaan apua, joteb kyllä tästä hyvä tulee. Kiitos, kiitos! Sanoo edelkeen matkaava Leena

  3. Tellu Uotila

    Marjatta näinhän se on, parempi myöhään kuin ei milloinkaan ja oppiahan tämä koko elämä on :)!

  4. Tellu Uotila

    Kiitos Leena! Ikävä kuulla, että olet joutunut kokemaan onnettomuuden. Asenteestasi nimenomaan kuulee sen, että et ole kuitenkaan ”uhriutunut” tilanteeseen, vaan mennyt eteenpäin. Upeaa! Juuri, kun pystyy kääntämään kokemukset, ikävätkin, oppimistilanteiksi, elämä muuttuu kertaheitolla. Sinä olet loistava esimerkki siitä. Kovasti tsemppiä eteenpäin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *